NEWSLINK: “RT’s editor-in-chief on election meddling, being labeled Russian propaganda; ‘There’s nothing illegal that we did … nothing murky,’ says Margarita Simonyan, who dismisses the U.S. intelligence report that says the Russian news network she heads meddled in the 2016 U.S. presidential election” – CBS News

File Image of Laptop Computer, Tables and Mobile Device, adapted from image at energy.gov » Read more

NEWSLINK: “Eric Schmidt Says Google News Will ‘Engineer’ Russian Propaganda Out of the Feed; ‘It’s basically RT and Sputnik,’ he said on Saturday.” – Motherboard/Justin Ling

File Image of Laptop Computer, Tables and Mobile Device, adapted from image at energy.gov

“Eric Schmidt, Executive Chariman of Alphabet, says the company is working to ferret out Russian propaganda from Google News after facing criticism that Kremlin-owned media sites had been given plum placement on the search giant’s news and advertising platforms. …”

» Read more

VIDEO: US Envoy to Russia Slams Moscow’s Pending Curbs on US-funded News Outlets

File Photo of John Huntsman, Men in Military Uniforms and Others, adapted from image at army.mil

(Voice of America – VOA’s Daniel Schearf contributed to this report – WASHINGTON – November 20, 2017) [Video and article also appeared at voanews.com/a/us-ambassador-to-russia-attacks-on-us-funded-agencies/4125489.html] The U.S. ambassador to Russia has attacked Moscow’s move toward forcing nine United States government-funded news operations to register as “foreign agents” as “a reach beyond” what the U.S. government did in requiring the Kremlin-funded RT television network […]

» Read more

Russia’s New Law Against Foreign Media ‘Won’t Even Work’; New amendments targeting U.S. media could implicate news organizations from other countries too

Russian State Duma Building file photo

(Moscow Times – themoscowtimes.com – Evan Gershkovich – November 15, 2017) After the Kremlin-backed RT news outlet begrudgingly registered as a foreign agent on Monday, Russia promised to retaliate. Earlier on Wednesday, its lawmakers did just that. New legislation, which will allow authorities to brand any international media organization a “foreign agent,” passed swiftly through three readings in the State […]

» Read more

Surkov’s ‘Crisis of Hypocrisy’ Not Just in the West but in Russia Too, Inozemtsev Says

Vladislav Surkov file photo

(Paul Goble – Window on Eurasia – Staunton, November 8, 2017) In an essay posted on the RT portal yesterday, Vladislav Surkov argues that the West is suffering from “a crisis of hypocrisy” in which people are no longer prepared to accept the shibboleths of the past and are demanding a clearing away of the existing political and social system […]

» Read more

NEWSWATCH: “Michael @McFaul: I applaud @Twitter for making this decision ….”

Ambassador Mike McFaul file photo

(Michael McFaul – Twitter – @McFaul – October 27, 2017) “I applaud @Twitter for making this decision. [re: ban on RT and Sputnik advertising]” [embedded live feed of tweet should load below; or click here to jump directly to tweet] I applaud @twitter for this decision: Announcement: RT and Sputnik Advertising https://t.co/QnCHBEckD8 — Michael McFaul (@McFaul) October 27, 2017

» Read more

Twitter Bans Ads From Two Russian Media Companies

Twitter Logo and Faint World Map

(Article ©2017 RFE/RL, Inc., Radio Free Europe/Radio Liberty – rferl.org – Oct. 26, 2017 – also appeared at rferl.org/a/twitter-bans-rt-sputnik-russia-us-election-meddling/28817851.html) Twitter has banned advertisements from the accounts of state-owned Russian media outlets Russia Today (RT) and Sputnik, citing assertions by U.S. intelligence agencies that these networks interfered with last year’s U.S. presidential election. The San Francisco-based social network said in an unsigned […]

» Read more

Ellen Mickiewicz: Re: “New York Times on RT and YouTube”

File Image of Laptop Computer, Tables and Mobile Device, adapted from image at energy.gov

Subject: New York Times on RT and YouTube Date: Tue, 24 Oct 2017 From: Ellen Mickiewicz <ellen.mickiewicz@duke.edu> New York Times on RT and YouTube Ellen Mickiewicz James R. Shepley Professor of Public Policy and Political Science Duke University In the New York Times of October 24, 2017, a front-page story repeats some of the errors about the U.S. audience for […]

» Read more

NEWSWATCH: “[Re: European Values]” – Mark Galeotti on Russia (facebook page)

Europe Map

(Mark Galeotti on Russia – facebook page – facebook.com/markgaleottionrussia/ – Oct. 21, 2017) [embedded live feed of facebook post should load below, or click here to go to post on facebook, with accompanying comments]  

» Read more

[PDF 53 pages] NEWSLINK: “The Kremlin’s Platform for ‘Useful Idiots’ in the West: An Overview of RT’s Editorial Strategy and Evidence of Impact ” – EuropeanValuesNet

Satellite Dishes

“This Report provides a detailed overview of the history, agenda, and evidence of impact of the Kremlin-funded international broadcasting network RT (Russia Today). In recent months, RT has come under increasing scrutiny for its role in the Kremlin’s disinformation campaign against the West. Unlike other agents of this campaign, which operate primarily behind the scenes and whose ties to the […]

» Read more

NEWSWATCH: “[Re: European Values]” – Fred Weir (facebook profile)

Europe Map

(Fred Weir – facebook profile – https://www.facebook.com/fred.weir – Oct. 21, 2017) [embedded live feed of abbreviated facebook post should load below; or click here for direct link to full post on facebook, with accompanying comments]

» Read more

NEWSLINK: “The Kremlin’s Platform for ‘Useful Idiots’ in the West: An Overview of RT’s Editorial Strategy and Evidence of Impact” – EuropeanvaluesNet

File Image of Laptop Computer, Tables and Mobile Device, adapted from image at energy.gov

“European Values Think-Tank presents a new Kremlin Watch Report, ‘The Kremlin’s Platform for “Useful Idiots” in the West: An Overview of RT’s Editorial Strategy and Evidence of Impact’, authored by Monika Richter, Kremlin Watch Analyst. The Report is accompanied with an appendix document, the RT Guest List.”    

» Read more

Interfax: Russian minister says no tit-for-tat response in media war

Satellite Dishes

(Interfax – October 18, 2017) Russia’s Communications Minister Nikolai Nikiforov has said Russia should not take analogous retaliatory measures in response to any action by the American authorities regarding Moscow’s English-language station RT, including any bans, privately-owned Russian news agency Interfax reported on 18 October. “If our colleagues [USA] take any unilateral steps, of course Russia will prepare some reply. […]

» Read more

NEWSLINK: “RT reading list” – Boycott Russia Today/ To Inform is to Influence

File Image of Laptop Computer, Tables and Mobile Device, adapted from image at energy.gov

“From ‘Boycott Russia Today’ … Updated “RT reading list” now in our BRT Notes section, with a dozen 2017 citations having been added …”

» Read more

NEWSWATCH @McFaul: “I constantly want to remind people that RT and Sputnik are state-owned propaganda organizations. You should too.” – Michael McFaul / Twitter

Ambassador Mike McFaul file photo

(Michael McFaul – @McFaul – Twitter – August 21, 2017) “I constantly want to remind people that RT and Sputnik are state-owned propaganda organizations. You should too.” [embedded live feed of tweet also should load below] I constantly want to remind people that RT and Sputnik are state-owned propaganda organizations. You should too. https://t.co/BpODfcZuyY — Michael McFaul (@McFaul) August 21, 2017

» Read more

NEWSLINK: “Propaganda or alternative worldview? RT, Russia’s voice to the world. The international television news channel RT was an attempt to promote Russian influence in the world. How far has it succeeded?” – Le Monde Diplomatique/ Maxime Audinet

File Photo of Kremlin Tower, St. Basil's, Red Square at Night

“Russia’s state-owned international news channel, RT (formerly Russia Today), celebrated its tenth birthday in December 2015 with a promotional video that showed Margarita Simonyan, the editor-in-chief, in Soviet uniform, inspecting her staff at their Moscow HQ. …”

» Read more

NEWSWATCH: “Inside the belly of Russia’s ‘propaganda machine’: A visit to RT news channel; US security services have fingered the channel as a key player in the Kremlin’s efforts to sway Western politics. But inside its offices, RT seems a far cry from what the US says it is – and what it aspires to be.” – Christian Science Monitor/Fred Weir

Satellite Dishes

… The network appears to have changed focus about five years ago to become more about promoting the Russian point of view on international affairs, and much less about covering Russia per se. It also became a platform for coverage of social problems in Western societies, government malfeasance, corporate non-accountability, and the dysfunctions of democracy that often contrasts in tone, […]

» Read more

NEWSWATCH: “Kremlin-Backed Broadcaster RT Says Loses UK Banking Services” – Reuters

File Photo of British Parliament Building, Big Ben, Thames, adapted from image at loc.gov

Russia accused Britain of political censorship … after a British state-owned bank withdrew its services from Kremlin-backed Russian broadcaster RT. … A spokeswoman for Prime Minister Theresa May distanced the British government from the row, saying it was up to NatWest who it offered services to based on its own appetite for risk. … British broadcast regulator Ofcom has ruled […]

» Read more

Boycott Russia Today facebook page: “BRT reading list of critical online articles about RT, 2010-2016”

Kremlin and St. Basil's file photo

(Facebook – Boycott Russia Today facebook page – reused with permission) Bullough, Oliver (2013) Inside Russia Today: counterweight to the mainstream media, or Putin’s mouthpiece?: http://www.newstatesman.com/world-affairs/world-affairs/2013/05/inside-russia-today-counterweight-mainstream-media-or-putins-mou Fitzpatrick, Catherine (2010) More Moral Equivalency from Vadim Nikitin: http://3dblogger.typepad.com/minding_russia/2010/04/more-moral-equivalency-from-vadim-nikitin.html Gray, Rosie (2014) How The Truth Is Made At Russia Today: http://www.buzzfeed.com/rosiegray/how-the-truth-is-made-at-russia-today Ioffe, Julia (2010) What Is Russia Today? http://www.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php?page=all Kincaid, Cliff (2011) Russian […]

» Read more

NEWSWATCH: Rep. Ed Royce/Wall Street Journal: Countering Putin’s Information Weapons of War

Ed Royce file photo

In a Wall Street Journal op-ed, Rep. Ed Royce, Chairman of the House Foreign Affairs Committee, addresses what he characterizes as a Russian information war, featuring anti-American propaganda and conspiracy theories. Of concern to Royce is that U.S. international broadcasting services that played a stronger role during the Cold War have “withered,” such that Russian propaganda will flourish unless the U.S. services […]

» Read more

Sanctions-Strapped Russia Outguns the U.S. in Information War; Moscow drowns out Voice of America, and facts are a casualty

File Photo of Kremlin Tower, St. Basil's, Red Square at Night

(Bloomberg – bloomberg.com – Nicole Gaouette – April 2, 2015) The troubled U.S. agency responsible for delivering news around the world is being outgunned in Eastern Europe by Russian outlets unrestrained by notions of fact-based journalism. The unequal competition raises fears among U.S. officials that Moscow is winning the information war about events in Ukraine, even as the Russian economy […]

» Read more

NEWSLINK Wall Street Journal: Putin’s Disinformation Matrix

Satellite Dishes

Russia Today, the Kremlin’s English-language TV organ, launched a U.K. edition earlier this month. Headquartered near Westminster, the channel will beam RT’s signature blend of propaganda and tinfoil-hat conspiracy theorizing into millions of British homes. Welcome to Vladimir Putin’s disinformation matrix. RT is merely one part of the Kremlin’s aggressive media effort, as a new Institute of Modern Russia report […]

» Read more

‘Propaganda Bullhorn’ Or ‘Alternative Perspective’? U.S. Students Put Kremlin-Funded RT Under Microscope

Tower and Building Inside Kremlin

(RFE/RL – rferl.org – Carl Schreck – February 25, 2015) Few global media outlets elicit such polarized opinions of its coverage as Russia’s state-funded television network RT, which the United States’ top diplomat has called a “propaganda bullhorn” for the Kremlin during the Ukraine crisis. Now, a group of graduate students at a leading U.S. journalism school are in the midst […]

» Read more