British Media Regulator Probing RT’s Impartiality After Salisbury Poisoning

Artist Rendition of Barrel with Poison Symbol on It, Oozing Green Material

(Article ©2018 RFE/RL, Inc., Radio Free Europe/Radio Liberty – rferl.org – April 18, 2018 – also appeared at rferl.org/a/british-media-regulator-probing-rt-s-impartiality-after-salisbury-poisoning/29174828.html) Britain’s media watchdog has started probing whether Russian news channel RT broke impartiality rules in its programs after a former Russian double agent and his daughter were poisoned in the English city of Salisbury last month. Media regulator Ofcom warned on […]

» Read more

New Times: “In Anticipation of a Big Reshuffle”

File Photo of Kremlin Tower, St. Basil's, Red Square at Night

(Institute of Modern Russia – imrussia.org – January 15, 2018 – mrussia.org/en/the-rundown/media-must-reads/2896-big-reshuffle%2C-“kremlin-report%2C”-putin-and-2018-elections) While Putin has not announced any final decisions, journalist Denis Vardanyan discusses the reshuffling expected in the Kremlin and the government after the March 18 elections. The likely candidates comprise three groups: those whose work is marred by mistakes, those who want a reassignment, and those whose fate […]

» Read more

NEWSLINK: “RT’s editor-in-chief on election meddling, being labeled Russian propaganda; ‘There’s nothing illegal that we did … nothing murky,’ says Margarita Simonyan, who dismisses the U.S. intelligence report that says the Russian news network she heads meddled in the 2016 U.S. presidential election” – CBS News

File Image of Laptop Computer, Tables and Mobile Device, adapted from image at energy.gov » Read more

NEWSLINK: “Eric Schmidt Says Google News Will ‘Engineer’ Russian Propaganda Out of the Feed; ‘It’s basically RT and Sputnik,’ he said on Saturday.” – Motherboard/Justin Ling

File Image of Laptop Computer, Tables and Mobile Device, adapted from image at energy.gov

“Eric Schmidt, Executive Chariman of Alphabet, says the company is working to ferret out Russian propaganda from Google News after facing criticism that Kremlin-owned media sites had been given plum placement on the search giant’s news and advertising platforms. …”

» Read more

VIDEO: US Envoy to Russia Slams Moscow’s Pending Curbs on US-funded News Outlets

File Photo of John Huntsman, Men in Military Uniforms and Others, adapted from image at army.mil

(Voice of America – VOA’s Daniel Schearf contributed to this report – WASHINGTON – November 20, 2017) [Video and article also appeared at voanews.com/a/us-ambassador-to-russia-attacks-on-us-funded-agencies/4125489.html] The U.S. ambassador to Russia has attacked Moscow’s move toward forcing nine United States government-funded news operations to register as “foreign agents” as “a reach beyond” what the U.S. government did in requiring the Kremlin-funded RT television network […]

» Read more

Russia’s New Law Against Foreign Media ‘Won’t Even Work’; New amendments targeting U.S. media could implicate news organizations from other countries too

Russian State Duma Building file photo

(Moscow Times – themoscowtimes.com – Evan Gershkovich – November 15, 2017) After the Kremlin-backed RT news outlet begrudgingly registered as a foreign agent on Monday, Russia promised to retaliate. Earlier on Wednesday, its lawmakers did just that. New legislation, which will allow authorities to brand any international media organization a “foreign agent,” passed swiftly through three readings in the State […]

» Read more

Kremlin to Target All Foreign Media Amid U.S. ‘Foreign Agent’ Spat

Russian State Duma Building file photo

(Moscow Times – themoscowtimes.com – November 13, 2017) All international media outlets in Russia could be hit with new restrictions as part of an escalating media tit-for-tat between Moscow and the United States. The Kremlin’s RT news network agreed to register as a foreign agent in the U.S. by Monday following U.S. allegations it interfered in the 2016 presidential election. […]

» Read more

Surkov’s ‘Crisis of Hypocrisy’ Not Just in the West but in Russia Too, Inozemtsev Says

Vladislav Surkov file photo

(Paul Goble – Window on Eurasia – Staunton, November 8, 2017) In an essay posted on the RT portal yesterday, Vladislav Surkov argues that the West is suffering from “a crisis of hypocrisy” in which people are no longer prepared to accept the shibboleths of the past and are demanding a clearing away of the existing political and social system […]

» Read more

NEWSWATCH: “Michael @McFaul: I applaud @Twitter for making this decision ….”

Ambassador Mike McFaul file photo

(Michael McFaul – Twitter – @McFaul – October 27, 2017) “I applaud @Twitter for making this decision. [re: ban on RT and Sputnik advertising]” [embedded live feed of tweet should load below; or click here to jump directly to tweet] I applaud @twitter for this decision: Announcement: RT and Sputnik Advertising https://t.co/QnCHBEckD8 — Michael McFaul (@McFaul) October 27, 2017

» Read more

Twitter Bans Ads From Two Russian Media Companies

Twitter Logo and Faint World Map

(Article ©2017 RFE/RL, Inc., Radio Free Europe/Radio Liberty – rferl.org – Oct. 26, 2017 – also appeared at rferl.org/a/twitter-bans-rt-sputnik-russia-us-election-meddling/28817851.html) Twitter has banned advertisements from the accounts of state-owned Russian media outlets Russia Today (RT) and Sputnik, citing assertions by U.S. intelligence agencies that these networks interfered with last year’s U.S. presidential election. The San Francisco-based social network said in an unsigned […]

» Read more

Ellen Mickiewicz: Re: “New York Times on RT and YouTube”

File Image of Laptop Computer, Tables and Mobile Device, adapted from image at energy.gov

Subject: New York Times on RT and YouTube Date: Tue, 24 Oct 2017 From: Ellen Mickiewicz <ellen.mickiewicz@duke.edu> New York Times on RT and YouTube Ellen Mickiewicz James R. Shepley Professor of Public Policy and Political Science Duke University In the New York Times of October 24, 2017, a front-page story repeats some of the errors about the U.S. audience for […]

» Read more

NEWSWATCH: “[Re: European Values]” – Mark Galeotti on Russia (facebook page)

Europe Map

(Mark Galeotti on Russia – facebook page – facebook.com/markgaleottionrussia/ – Oct. 21, 2017) [embedded live feed of facebook post should load below, or click here to go to post on facebook, with accompanying comments]  

» Read more

[PDF 53 pages] NEWSLINK: “The Kremlin’s Platform for ‘Useful Idiots’ in the West: An Overview of RT’s Editorial Strategy and Evidence of Impact ” – EuropeanValuesNet

Satellite Dishes

“This Report provides a detailed overview of the history, agenda, and evidence of impact of the Kremlin-funded international broadcasting network RT (Russia Today). In recent months, RT has come under increasing scrutiny for its role in the Kremlin’s disinformation campaign against the West. Unlike other agents of this campaign, which operate primarily behind the scenes and whose ties to the […]

» Read more

NEWSWATCH: “[Re: European Values]” – Fred Weir (facebook profile)

Europe Map

(Fred Weir – facebook profile – https://www.facebook.com/fred.weir – Oct. 21, 2017) [embedded live feed of abbreviated facebook post should load below; or click here for direct link to full post on facebook, with accompanying comments]

» Read more

NEWSLINK: “The Kremlin’s Platform for ‘Useful Idiots’ in the West: An Overview of RT’s Editorial Strategy and Evidence of Impact” – EuropeanvaluesNet

File Image of Laptop Computer, Tables and Mobile Device, adapted from image at energy.gov

“European Values Think-Tank presents a new Kremlin Watch Report, ‘The Kremlin’s Platform for “Useful Idiots” in the West: An Overview of RT’s Editorial Strategy and Evidence of Impact’, authored by Monika Richter, Kremlin Watch Analyst. The Report is accompanied with an appendix document, the RT Guest List.”    

» Read more

Interfax: Russian minister says no tit-for-tat response in media war

Satellite Dishes

(Interfax – October 18, 2017) Russia’s Communications Minister Nikolai Nikiforov has said Russia should not take analogous retaliatory measures in response to any action by the American authorities regarding Moscow’s English-language station RT, including any bans, privately-owned Russian news agency Interfax reported on 18 October. “If our colleagues [USA] take any unilateral steps, of course Russia will prepare some reply. […]

» Read more

NEWSLINK: “RT reading list” – Boycott Russia Today/ To Inform is to Influence

File Image of Laptop Computer, Tables and Mobile Device, adapted from image at energy.gov

“From ‘Boycott Russia Today’ … Updated “RT reading list” now in our BRT Notes section, with a dozen 2017 citations having been added …”

» Read more

NEWSWATCH @McFaul: “I constantly want to remind people that RT and Sputnik are state-owned propaganda organizations. You should too.” – Michael McFaul / Twitter

Ambassador Mike McFaul file photo

(Michael McFaul – @McFaul – Twitter – August 21, 2017) “I constantly want to remind people that RT and Sputnik are state-owned propaganda organizations. You should too.” [embedded live feed of tweet also should load below] I constantly want to remind people that RT and Sputnik are state-owned propaganda organizations. You should too. https://t.co/BpODfcZuyY — Michael McFaul (@McFaul) August 21, 2017

» Read more

NEWSLINK: “Propaganda or alternative worldview? RT, Russia’s voice to the world. The international television news channel RT was an attempt to promote Russian influence in the world. How far has it succeeded?” – Le Monde Diplomatique/ Maxime Audinet

File Photo of Kremlin Tower, St. Basil's, Red Square at Night

“Russia’s state-owned international news channel, RT (formerly Russia Today), celebrated its tenth birthday in December 2015 with a promotional video that showed Margarita Simonyan, the editor-in-chief, in Soviet uniform, inspecting her staff at their Moscow HQ. …”

» Read more

NEWSWATCH: “Inside the belly of Russia’s ‘propaganda machine’: A visit to RT news channel; US security services have fingered the channel as a key player in the Kremlin’s efforts to sway Western politics. But inside its offices, RT seems a far cry from what the US says it is – and what it aspires to be.” – Christian Science Monitor/Fred Weir

Satellite Dishes

… The network appears to have changed focus about five years ago to become more about promoting the Russian point of view on international affairs, and much less about covering Russia per se. It also became a platform for coverage of social problems in Western societies, government malfeasance, corporate non-accountability, and the dysfunctions of democracy that often contrasts in tone, […]

» Read more

Ellen Mickiewicz: “RT”

Map of Russia and Russian Flag adapted from images at state.gov

Subject: RT Date: Sun, 8 Jan 2017 19:59:35 -0500 From: Ellen Mickiewicz <ellen.mickiewicz@gmail.com> Ellen Mickiewicz, James R. Shepley Emeritus Professor of Public Policy and Political Science Duke University The Report from the U.S. Intelligence Community is notable for its factual mistakes and misleading conclusions. Whether misleading is deliberate or simply lack of information they could have accessed is not known. […]

» Read more

Boycott Russia Today facebook page: “BRT reading list of critical online articles about RT, 2010-2016”

Kremlin and St. Basil's file photo

(Facebook – Boycott Russia Today facebook page – reused with permission) Bullough, Oliver (2013) Inside Russia Today: counterweight to the mainstream media, or Putin’s mouthpiece?: http://www.newstatesman.com/world-affairs/world-affairs/2013/05/inside-russia-today-counterweight-mainstream-media-or-putins-mou Fitzpatrick, Catherine (2010) More Moral Equivalency from Vadim Nikitin: http://3dblogger.typepad.com/minding_russia/2010/04/more-moral-equivalency-from-vadim-nikitin.html Gray, Rosie (2014) How The Truth Is Made At Russia Today: http://www.buzzfeed.com/rosiegray/how-the-truth-is-made-at-russia-today Ioffe, Julia (2010) What Is Russia Today? http://www.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php?page=all Kincaid, Cliff (2011) Russian […]

» Read more